När man reser vill man hitta just det man själv gillar. Men det är svårt när alla turistbroschyrer skyltar med samma attraktioner. Vi skapade ett koncept som utgick från individen istället för resmålet.
HITTA DITT MALMÖ
För Malmö skapade vi tio olika turer som inte innehåller de typsika besöksplatserna för staden. Var fikar till exempel den som gillar att gå på gallerier? Vad ska foodien hänga på förmiddagen och vilken krog är bäst för det romantiska paret?
På vägen kunde man checka in via facebook på olika platser och hämta erbjudanden. Varje gång någon checkade in på en tur syntes det i personens FB-feed och ordet om Malmö spreds på nätet.
LÅNA EN MALMÖBO
Med inspiration från couch surfing skapade vi en sida där turister kan låna en malmöbo genom att matcha sina intressen med stadsbornas och få tips direkt från stadsborna sjläva. Malmöbor kunde skapa sin egen sida via FB och lägga upp intressen och restips som lätt kunde delas på Facebook och twitter. Turister kunde hitta någon för att få personliga tips eller varför inte träffa under vistelsen.
Kampanjen fick mycket PR i tidningar, radio och TV, vilket var ett av målen.